Dieta při Warfarinu


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Dieta při užívání Warfarinu

Zveřejněno dne 27.2.2019


Lék Warfarin se užívá na ředění krve jako prevence vzniku krevních sraženin v cévách a v srdci. Warfarin bohužel patří mezi léky, jejichž vedlejší účinky mohou v extrémním případě dokonce zastínit příznivý vliv na naše zdraví. Proto je nutné znát některé důležité zásady, které je třeba dodržovat při terapii, například co nejíst či nepít.

Dieta při antikoagulační léčbě

Dieta při léčbě Warfarinem (při terapii Warfarinem) by měla mít spíše nižší a stabilní obsah vitaminu K. Především je ale důležité, aby množství vitaminu K bylo stabilní na určité hodnotě a nekolísalo při podávání Warfarinu. Právě kolísání obsahu vitaminu K může pacienty nejvíce ohrozit. V takovou chvíli se totiž skokově mění srážlivost krve a hrozí tvorba krevních sraženin. Strava by měla být vyvážená, pestrá a neměla by pacientům působit stresovou zátěž.


Warfarin a vitamin K

Vitamin K je rozpustný v tucích a má vliv právě na krevní srážlivost, kromě toho ovlivňuje stavbu kostí a ukládání zásobního glykogenu v játrech. Ženám se doporučuje asi 70 μg vitaminu K ve stravě, mužům 80 μg denně. Lék Warfarin je schopen blokovat působení vitaminu K – jednu z nezbytných látek zodpovědnou za srážení krve. Za normálních okolností dokáže vitamin K pomoci třeba v případě krvácející rány, urychlí totiž vznik strupu. Stejně tak však může být nebezpečný, pokud je ho v krvi moc. Pak snadno dojde ke zmíněné embolii. A právě Warfarin jako jeden z mála léků je schopen jejímu vzniku předejít. Jedná se však o lék s řadou nepříjemných vedlejších účinků, jehož užívání s sebou nese i řadu rizik. Proto je jeho výdej striktně vázán na lékařský předpis.


Jídelníček

Zásadní složkou jídelníčku ovlivněnou užíváním Warfarinu jsou potraviny obsahující vitamin K. Ten v hojném množství najdeme například v listové zelenině (brokolice, kapusta, zelí, špenát, salát), v různých natích a zelených rostlinách (rukola, čekanka, kopr, řeřicha), dále v zeleném čaji, luštěninách, vnitřnostech nebo kuřecím a telecím mase. Jak už bylo řečeno, účinná látka warfarin blokuje funkci vitaminu K, zvýšený příjem tohoto vitaminu proto bude působit jako antagonista léku a tlumit jeho účinky (čím více vitaminu K, tím menší vliv warfarinu). Ovšem bez životně důležitého vitaminu K náš organismus nemůže fungovat, proto je nutné, aby organismus dostával stále jeho dostatečný příděl. Při takzvané warfarinové dietě je tedy třeba nalézt rovnováhu mezi příliš malým a naopak příliš vysokým příjmem vitaminu K. Ideální je denně zkonzumovat přibližně stejné množství, cca 250 mg. Je tedy nezbytné vyhýbat se nárazové konzumaci potravin, které mají zvýšený obsah vitaminu K. Do svého jídelníčku je sice zařadit můžete, ale opravdu omezeně a ne moc často.

Příklad jídelníčku:

pondělí

  • snídaně: 2 plátky chleba s lučinou, paprika
  • svačina: jablko
  • oběd: hovězí vývar, pečená kýta na česneku s bramborami
  • svačina: kefírové mléko
  • večeře: kuskus se zeleninou
úterý
  • snídaně: smažená vajíčka se slaninou a krajíc chleba
  • svačina: avokádo s citronovou šťávou
  • oběd: sladká plněná brambora
  • svačina: cottage a plátek žitného chleba
  • večeře: batátové hranolky, avokádové guacamole
středa
  • snídaně: hrst vloček, hrst čerstvého bobulového ovoce, hrst ořechů, 150 g bílého jogurtu
  • svačina: ½ banánu a jablka
  • oběd: zapečený bulgur s tuňákem, čerstvá bílá ředkev
  • svačina: acidofilní mléko
  • večeře: grilované hovězí maso v housce s oblohou
čtvrtek
  • snídaně: celozrnná houska s máslem, polotvrdým sýrem a s vysokoprocentní šunkou, žlutá paprika
  • svačina: hrst domácích sušenek
  • oběd: pečený pstruh na rozmarýnu s citronem a rýže
  • svačina: kefírové mléko, jablko
  • večeře: salát z řepy, batátů, cottage sýru, rajčat, rukoly se zálivkou z medu, vinného octa a lžičky olivového oleje
pátek
  • snídaně: zapečený chléb ve vajíčku se sýrem
  • svačina: cottage sýr, 1 lžíce dýňových semínek, ½ šálku nakrájeného manga
  • oběd: krůtí maso, jáhly, čerstvá zelenina
  • svačina: hrst ořechů a pomeranč
  • večeře: celozrnný chléb s máslem, šunkou a sýrem s čerstvým řapíkatým celerem
sobota
  • snídaně: lívanečky s marmeládou
  • svačina: jablko
  • oběd: kuře na kari s bramborem a zeleninovou oblohou
  • svačina: kefírové mléko
  • večeře: muffiny naslano s okurkovým salátem
neděle
  • snídaně: dýňová bábovka
  • svačina: 150 g bílého jogurtu s medem a ovocem
  • oběd: sladké brambory se syrečky
  • svačina: ovocné nebo zeleninové smoothie
  • večeře: hummus s chlebem a zeleninou

Recepty na pondělí

Hovězí vývar

Ingredience: 500 g hovězího masa (oháňka, plec apod.), 2 mrkve, ½ celeru, 1 cibule, 1 petržel, 5 kuliček černého pepře, 5 kuliček nového koření, 1 bobkový list, 1 stroužek česneku, 1 snítka libečku (nebo trochu sušeného), sůl

Postup: Do velkého hrnce vložíme dobře omyté hovězí maso nakrájené na větší kusy. Zalijeme ho asi dvěma litry studené vody a přivedeme k varu. Nyní přidáme očištěnou a omytou kořenovou zeleninu, cibuli, česnek, libeček a všechno koření. Hrnec přikryjeme pokličkou a na mírném ohni zvolna vaříme přibližně 3 hodiny. Pokud polévku potřebujeme dolít vodou, vždy přidáváme vodu vroucí. Během pomalého vaření sbíráme z povrchu polévky pěnu, aby vývar zůstal čistý. Po této době vývar scedíme přes hustý cedník a podle chuti dosolíme. Podáváme ho horký, buď samotný, nebo s nakrájeným uvařeným hovězím masem, s vaječnými nudlemi či jinou zavářkou.

Pečená kýta na česneku s bramborem

Ingredience: přírodní vlákno na svázání masa, 800 g vepřové kýty bez kostí, 1 lžíce sádla, 1 lžíce másla, 2 cibule, 2 stroužky česneku, špetka celého kmínu, 2 lžíce hladké mouky, sůl

Postup: Vepřovou kýtu osolíme na povrchu a svážeme ji vláknem do úhledného válečku. Ze všech stran potřeme sádlem a vložíme na velkou suchou a rozpálenou pánev. Zmírníme teplotu a maso ze všech stran opečeme dozlatova. Pak ho uložíme bokem na talíř. Do prázdné pánve se zbytkem tuku nasypeme cibuli, kterou jsme nakrájeli na půlměsíčky, a česnek nasekaný nahrubo. Za stálého míchání ode dna vše opékáme asi 3 minuty. Je-li třeba, zředíme trochou vody. Do pekáčku nasypeme osmaženou cibuli s česnekem a na to položíme opečené maso. Tuk v pánvi ještě zředíme trochou vody a opatrně maso podlijeme. Pečeme v troubě předehřáté na 150 stupňů 5 minut, pak teplotu snížíme na 120 stupňů a pečeme přibližně 1 hodinu. Po upečení maso vyndáme z pekáčku a necháme ho na míse ve vypnuté teplé troubě. Na malé pánvičce připravíme z másla a mouky jíšku. Za stálého míchání ji osmahneme opatrně dozlatova a pak ji zředíme zbylou tekutinou z pekáčku a povaříme 10 minut. Hotové maso nakrájíme na plátky a na talíři přelijeme omáčkou z výpeku, můžeme posypat opečenou cibulí. Podáváme s vařenými brambory.

Zeleninový kuskus

Ingredience: kuskus, 1 lžíce hrášku, kukuřice, 1 velké rajče, 3 žampiony, 1 cibule, řepkový olej, sušený česnek, sůl, pepř, majoránka

Postup: Kuskus zalijeme vroucí vodou, přikryjeme a necháme cca 10 minut nabobtnat. Poté ochutíme dle libosti česnekem, solí, majoránkou a pepřem. Cibulku orestujeme na troše oleje, a až zezlátne, přidáme hrášek, kukuřici a rajčata. Zeleninu chvíli dusíme, potom přidáme kuskus a chvíli restujeme.


Recepty na úterý

Plněná brambora

Ingredience: 1 batát, 1/4 hrnku zakysané smetany, 1/4 hrnku sterilovaných červených fazolí, 1/2 hrnku čerstvých nebo sušených hub

Postup: Batát očistíme, osušíme a na několika místech propíchneme vidličkou. Předehřejeme troubu na 210 °C. Položíme batát na plech s pečicím papírem a pečeme 40 minut. Mezitím si uvaříme houby a fazole. Batát necháme trochu vychladnout a odkrojíme jeho horní část. Lehce vydlabeme a naplníme zakysanou smetanou nebo jogurtem řeckého typu, houbami a fazolemi, které jsme ochutili solí, pepřem či jiným bylinným kořením. Ihned podáváme.

Batátové hranolky

Ingredience: 2–3 batáty, grilovací koření, olivový olej

Postup: Batáty očistíme a nakrájíme na přibližně stejně velké špalíčky (asi jako klasické hranolky). Batáty vsypeme na vymazaný plech a ještě trochu je pokapeme olejem. Posypeme grilovacím kořením a do silně vyhřáté trouby dáme péct. Během pečení občas promícháme. Batátové hranolky pečeme doměkka s křupavou kůrčičkou.

Avokádové guacamole

Ingredience: 1/2 avokáda, 1/3 červené cibule, 1/2 lžičky chilli koření, 1 stroužek česneku, 3 cherry rajčata, trochu citronové šťávy, soli a pepře

Postup: Oloupejte avokádo, vyndejte pecku a rozpulte. Rozmixujte všechny ingredience a zakápněte citronovou šťávou. Dochuťte solí a pepřem. Podávejte jako dip k hranolkům.


Recepty na středu

Zapečený bulgur s tuňákem

Ingredience: 300 gramů bulguru, 1 plechovka tuňáka ve vlastní šťávě, 100 gramů uzené mozzarelly, 1 zakysaná smetana, 100 gramů černých oliv, 3 rajčata, 1 pórek, šalotka, olivový olej, bazalka, kari, sůl, směs italského koření

Postup: Bulgur připravte podle návodu na obalu. Předehřejte troubu. Vymažte zapékací misku olivovým olejem a na dno poklaďte nakrájený pórek, šalotku, olivy a tuňáka. Následně vše zasypte směsí koření a kari. Přidejte na kolečka nakrájená rajčata, potřete zakysanou smetanou a nakonec zasypte bazalkou. Vše dejte zapéct do trouby na 15 minut. Mezitím nakrájejte mozzarellu na tenké plátky a další vrstvu rajčat dejte nahoru a opět vložte do trouby a zapečte dozlatova.

Grilované hovězí maso v housce

Ingredience: 140 g hovězího zadního, hrubozrnná sůl, čerstvý pepř, chilli paprička, ledový salát, rajče, tmavá kulatá houska, hořčice, kečup, kyselé okurky, plátky čedaru

Postup: Hovězí zadní pomeleme, trochu osolíme a opepříme. Přidáme nakrájenou chilli papričku bez semínek a maso dobře propracujeme. Nepřidáváme žádné vajíčko. Maso drží pohromadě díky kvalitnímu zpracování. Někteří kuchaři dělají i to, že jednotlivými kusy masa bouchají o prkénko, tím se krásně spojí. Z kuliček vytvarujeme placky, které grilujeme na středním ohni 3–7 minut po každé straně. Záleží na tloušťce masa. Opět platí, že růžový střed (středně propečené) zaručí šťavnatost jídla. Housku rozřízneme a potřeme hořčicí nebo kečupem. Před sundáváním masa z grilu na něj položíme plátek sýra a necháme rozpustit. Maso položíme na housku a dozdobíme salátem, rajčetem a okurkou.


Recepty na čtvrtek

Pečený pstruh na rozmarýnu

Ingredience: 1 pstruh, 1 stroužek česneku, 2 citrony, 2 hřebíčky, 20 g čerstvého másla, olivový olej, rozmarýn, sůl

Postup: Troubu předehřejeme na 220 °C. Očištěnou rybu dobře prosolíme ze všech stran a na 20 minut odložíme. Poté opláchneme a osušíme. Do kůže uděláme 3 zářezy z každé strany a do nich vsuneme plátky z jednoho citronu. Do břicha vložíme rozmarýn, hřebíček a rybu položíme do máslem vymazaného pekáčku. V pánvičce rozpálíme olej a krátce orestujeme plátky česneku. Směs poté přelijeme přes rybu. Pekáč vložíme do trouby a za častého polévání šťávou pečeme asi 20 minut, dokud maso nejde dobře od kostí a kůže není dozlatova. Z druhého citronu vymačkáme šťávu, kterou pokapeme upečenou rybu. Dozdobíme plátky citronu a bylinkami. Podáváme s rýží politou výpekem a kompotem z třešní.


Recepty na pátek

Zapečený chléb ve vajíčku

Ingredience: celozrnný žitný chléb (plátky), 1 vejce, sůl, pepř, 2 plátky eidamu (30%), 150 g zeleniny

Postup: Vejce rozšleháme se solí a pepřem, chléb obalíme ve vaječné směsi, necháme chvíli namočený, aby nasál vejce. Poté vložíme na plech s pečicím papírem. Pokud zbydou vajíčka, polijeme jimi chléb. Pečeme asi 10 minut při 180 °C, poté přidáme plátky sýra a necháme 5 minut dopéct. Podáváme s čerstvou zeleninou.

Krůtí maso s jáhly

Ingredience: 700 g krůtího masa, 100 g jáhel, 2 vejce, 2 dl mléka, olej, 2,5 dl bílého vína, 5 dl masového vývaru, 500 g sterilovaných rajčat, 3 vařené brambory, rajský protlak, 100 g kysané smetany, 1 lžíce másla, 1 lžička škrobu, provensálské koření, čerstvá bazalka, 3 stroužky česneku, sůl, pepř, 3 cibule, 1 menší lilek, 2 cukety, 3 barevné papriky

Postup: Maso omyjeme, osolíme, opepříme a s pokrájenou cibulí a česnekem osmažíme. Přendáme do pekáče, podlijeme vínem a pečeme cca 1 hodinu v troubě na 180 stupňů. Během pečení maso opakovaně podléváme vývarem a po 40 minutách přidáme všechnu zeleninu (bez sterilovaných rajčat) pokrájenou na kousky.

Jáhly 2–3x spaříme a za průběžného míchání v osoleném mléce uvaříme doměkka. Přidáme máslo a necháme zchladnout. Do jáhel vmícháme žloutky, bazalku, rozmačkané brambory i mouku. Z bílků si ušleháme sníh a zvolna jej zapracujeme do těsta. Mokrýma rukama vyválíme knedlíčky, které krátce povaříme v osolené vodě.

Maso a zeleninu vyjmeme z pekáče, do zbylé šťávy dáme rajčata, rajčatový protlak, kysanou smetanu a škrob rozmíchaný ve vodě. Povaříme, dochutíme pepřem a provensálským kořením. Podáváme s knedlíčky přelitými omáčkou.


Recepty na sobotu

Lívanečky s marmeládou

Ingredience: 1 vejce, 30 g kokosové mouky, 50 ml mléka, 1 lžička přepuštěného másla na opékání, 100 g tvarohu, domácí marmeláda

Postup: Z bílků vyšleháme sníh, žloutek rozmícháme s mlékem. Do směsi přimícháme kokosovou mouku a poté opatrně zašleháme sníh. Tvoříme lívanečky, které opékáme na přepuštěném másle. Podáváme potřené tvarohem a domácí marmeládou.

Kuře na kari s bramborem

Ingredience: 1 celé kuře, sůl, 40 g sádla, 1 cibule, 2 stroužky česneku, 1 lžíce rajského protlaku, 300 g brambor, 2 ks nového koření, 1 ks muškátového oříšku (nastrouhaný), mletý pepř, 1 lžíce kari, vepřový vývar, 2 dl smetany

Postup: Očištěné a omyté kuře nakrájíme na menší kousky, osolíme a opečeme na rozehřátém sádle. Přidáme drobně nakrájenou cibuli, utřený česnek a opečeme. Potom přidáme rajčatový protlak, očištěné a na plátky nakrájené brambory, celé nové koření, nastrouhaný muškátový oříšek, mletý pepř a kari, podlijeme vývarem a přiklopené dusíme doměkka. Nakonec přimícháme smetanu.

Muffiny naslano

Ingredience: 2 vejce, mozzarella, šunka, růžičky brokolice, sůl, pepř

Postup: Rozšleháme vejce, na malé kostičky pokrájíme mozzarellu, šunku a brokolici. Osolíme, opepříme a vzniklou směs nalijeme do formiček. Pečeme cca 15 minut. Podáváme s okurkovým salátem.


Recepty na neděli

Dýňová bábovka

Ingredience: 1/2 hrnku polohrubé mouky, 3/4 hrnku celozrnné mouky (špaldové nebo pšeničné), 2 lžičky jedlé sody, 1 lžička prášku do pečiva, 1/2 lžičky soli, 2 lžičky skořice, 1 lžička mletého zázvoru, 1/2 lžičky mletého nového koření, 1/4 lžičky mletého hřebíčku, ¼ lžičky muškátového oříšku, 1 a 1/2 hrnku třtinového cukru, 4 vejce, 3/4 hrnku rostlinného oleje, 400 g dýňového pyré, hrst sekaných vlašských ořechů

Postup: Troubu předehřejte na 170 stupňů, formu na bábovku vymažte máslem a vysypte strouhankou (hrubou moukou). V míse smíchejte obě mouky, prášek do pečiva, jedlou sodu, sůl a koření. Odložte stranou. Vejce prošlehejte s cukrem, pak přidejte dýňové pyré a olej, dobře zašlehejte. Přisypte moučnou směs a promíchejte do hladkého těsta. Nakonec přidejte ořechy. Těsto nalijte do připravené formy a dejte péct do vyhřáté trouby asi na 50–55 minut. Pokud máte pocit, že se peče příliš rychle, můžete ke konci pečení snížit teplotu. Bábovku nechte chvilku vychladnout ve formě, pak vyklopte na chladicí mřížku. Před servírováním pocukrujte, můžete podávat se zakysanou smetanou nebo bílým jogurtem.

Dýňové pyré

Dýni omyjte, rozpulte a odstraňte semínka. Plech vyložte pečicím papírem a půlky dýni položte řeznou stranou na plech. Dejte péct do trouby vyhřáté na 170–180 stupňů asi na hodinu. Vychladlou dýni pak rozmixujte na pyré. Pokud použijete dýni hokaido, můžete rozmixovat i se slupkou, u jiných typů dýně použijte na pyré pouze dužinu. Před použitím nechte pyré zcela vychladnout. Zbytek pyré můžete pár dnů skladovat v lednici nebo zamrazit.

Sladké brambory se syrečky

Ingredience: 2 batáty, 1 balení olomouckých syrečků, 1 hrnek cherry rajčat, 2 vejce, 1 lžíce olivového oleje, bylinky dle chuti

Postup: Batáty nakrájíme na cca 1cm plátky a asi 7 minut je povaříme ve vodě. Cibuli, rajčata i syrečky nakrájíme na malé kousky. Vejce rozšleháme. Plátky batát vyskládáme do zapékací mísy a pokapeme olivovým olejem. Přidáme všechny pokrájené ingredience, ochutíme, zakryjeme vrstvou batát a zalijeme vejci. Pečeme v troubě na 200 °C dozlatova 15–20 minut. Hotové jídlo ozdobíme nasekanými bylinkami. Podáváme s kyselou okurkou.

Hummus s chlebem a zeleninou

Ingredience: 300 g cizrny (vařené, tedy asi 150 g sušené), 1 lžička sezamové pasty Tahini, 1 lžička olivového oleje, šťáva z 1/2 citronu, 2 stroužky česneku, 1/2 lžičky římského kmínu (mletého), 1/2 lžičky mletého koriandru, studená voda (dle potřeby), sůl, petrželka

Postup: Cizrnu umyjeme a přes noc namočíme do alespoň dvojnásobného množství vody. Druhý den vodu vylijeme a cizrnu dobře propláchneme. Přendáme ji do tlakového hrnce, zalijeme opět asi dvojnásobkem vody a přivedeme k varu. Vaříme od natlakování hrnce cca 40 minut. Hrnec necháme vychladnout, otevřeme a cizrnu scedíme. Pro přípravu hummusu je třeba cizrnu nechat zcela vychladnout. Cizrnu nasypeme do nádoby vhodné k mixování, přilijeme 100 ml studené vody a rozmixujeme ručním mixérem na jemnou kaši. Přidáme citronovou šťávu, olej, Tahini, prolisovaný česnek, římský kmín, koriandr a sůl. Dobře promícháme, podle potřeby zředíme ještě trochou studené vody a dochutíme solí, citronovou šťávou a sekanou petrželkou. Podáváme s celozrnným chlebem a paprikou.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto:
© Enon

odkaz na článek

Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

. Dieta při Warfarinu [online]. Warfarin-dieta.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 18 lidí.


přidejte sem svůj komentář

Něco není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
klíčová slova
warfarin vitamin dieta jídelníček potraviny recepty bábovka lívance pyré